onsdag 12 september 2012

Leilas äppelkaka och chokladbollar

Jag älskar ju som sagt att baka och idag hade jag sånt baksug att de blev 2 sorter :) Jag hade hemma ett gäng svenska äpplen och även vaniljvisp så valet var inte så svårt. Jag älskar även Leila Lindholm och hennes bok A Piece of Cake. Lyckliga jag har den hemma i min bokhylla så det blev 2 recept ur hennes bok.

Gammeldags äppelkaka
3 ekologiska ägg                  
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mandelmassa

Fyllning
2 stora äpplen
2 msk smör
2 msk strösocker
2 tsk kanel

Smör och ströbröd till formen

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Tillsätt riven mandelmassa i smeten.
Kärna ur och skär äpplena i bitar. Stek dem i smör, strösocker och kanel tills de fått stekyta och börjar mjukna. Blanda äppelbitarna med smeten och fyll en smord och bröad sockerkaksform.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.

Så himla god den blev :) Det andra bakverket jag gjorde var chokladbollar. Sånna har jag varit sugen på i flera dagar!

Chokladbollar
100 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker
3 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao av god kvalitet
2 msk kallt kaffe

kokosflingor

Blanda smör, strösocker, och havregryn i en bunke.
Blanda vaniljsocker och kakao, tillsätt sist kaffe.
Forma till bollar och rulla i kokos. Förvaras i kyl.

2 riktigt goda recept som jag tagit ur Leila Lindholms bok A Piece of Cake. Kolla även in hennes hemsida för fler recept här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar